torsdag 29 november 2012

Dags att påbörja julstöket...

Om två dagar firar vi lillajul... Det märks inte alls i vårat hus ännu!
Så nu var det dags att börja fixa lite stämning här!


Gjorde en mjukstart för några dagar sedan och köpte hem en vit Amaryllis.
Amaryllis för mig hör julen till och är nog favoriternas favorit! Speciellt den vita!!


Igår dekorerade jag den för att få lite mera stämning inför lillajulshelgen!

För en stund sedan var jag upp en sväng på garage vinden och hämtade ner två lådor.
Ena lådan innehöll stjärnor och ljusstakar, den andra innehöll "Tro, Hopp & Kärlek".


Tro, hopp & kärlek är tre hängande lampor som vi dekorerar fönstret med här i Jakobstadsnejden.
(Här kan ni se varifrån det kommer)


Det är faktiskt min farfar (som gick bort på 1979) som har gjort dessa till min mormor och morfar. När de sedan gick bort så fick jag ärva dem. Så dessa har ett stort sentimentalt värde för mig!

Mitt lilla problem är att det gått en del fingrar genom pappret på flera ställen... och dessutom... så är de ju röda, precis enligt tradition...
Jag hör ju till kategorin som är väldigt sparsam med den röda färgen när det kommer till juldekorationer.
Jag dekorerar mycket hellre till VINTERN!

Nu för tiden kan man faktiskt köpa tro, hopp och kärlek som är vita!


Så nu sliter jag av pappret och klär om dem!


Här ser ni före-efter bilder.
På före-bilden ser man även hur blekt det gröna pappret blivit.
På efter-bilden är de bara nakna!


Mitt följande problem är förstås att jag inte fått bort allt papper och att kanterna är röda!
Det kommer att synas igenom!

Imorgon ska jag spraya dem vita för att det ska täcka över de mörka kanterna och sen får jag börja fundera och pyssla för att få snygga, vita och nypåklädda "Tro, hopp & kärlek" att hänga upp i vardagsrummet!

Ha det gott mina vänner!
I nästa inlägg kommer ni antagligen att få se hur barnens julkalendern blev, och med tur kanske jag blivit klar med mitt tro, hopp & kärleks trixande!


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen