fredag 14 september 2012

Blommande rosor och mera trädgårdsjobb


Igår hämtade vi matjord och singel. Har klippt remsor av skyddsduk och klätt insidan av stenkanten. Idag har jag skyfflat jorden in i den kommande blomrabatten. Började med att lägga runt kanterna för att hålla duken på plats.
Kan ni tänka er att det där är ca 10 skottkärror med jord?!!

Har även klätt in odlingslådorna med samma skyddstyg, (en styv, tjock fiberduk).
Så nu är de klara att bli fyllda med jord!


Denna variant av singel har jag tänkt använda i gångarna runt odlingslådorna. Det innehåller bara mörkgrå små stenar, storleken 4-8mm.


Har lagt 1-1,5 skottkärra av min lösvikt jord + 1-1,5 påse trädgårdsmylla i alla odlingslådor. Ska ännu lägga till lite kodynga. Till våren när jag bestämt vad som ska odlas i vilken låda så får jag göra "rätt jordblandning" i respektive låda. Vissa grönsaker vill ju ha sandigare jord och vissa torv osv...


Här en smygtitt på hur det kommer att se ut efter att gångarna med singel blir klara...


Älskar denna kanadensiska ros!
Den blommar fortfarande vackert och ännu finns outslagna knoppar. Vet att jag lagt upp bilder på denna vackra 'Prairie Joy' tidigare, men var tvungen att visa hur sent den fortfarande blommar.


Igår efter skolan jobbade jag in några timmar som jag hade kvar av sommarpraktiken. Hade sällskap av två andra från klassen (En av dem var Nina, som har den mysiga inredningsbloggen Liljas corner,  hon har alltid så vackra bilder på sin blogg). Vi var uppe i kållagret och packade nyskördad blomkål som skulle ut till konsumenten.

På bilden syns även majs och melon som blev skördade när vi kollade läget i grönsaksladet med skolans odlare. Jättegoda var de!


Nu har tiden runnit iväg igen..
... men vi hörs snart igen!

- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen