onsdag 15 augusti 2012

Sunt och Gott!!

Haha...
Ja... Det här är ju inte då det sundaste som ni ser... Men jag var bara tvungen att lägga up denna bild också!


Kondenserad mjölk smakar som en tjock kinuskisås när man kokat hela urken i vatten ca 2,5h


Toffe cheesecake med persika

(Lägger upp receptet, men eftersom detta är en cheesecake som gjordes vart efter jag kom på vad jag ville ha i den, så har jag inga exakta mått.)

Botten: ca 3/4 paket fullkorns digestive och ca 75g smält smör. Plattas ner i formen.
Cheesecake: 5dl vispgrädde, sjuds tillsammans med en halv urskrapad vaniljstång och ca 0,5-0,75dl socker. Ta bort från värmen och tillsätt 4 gelatinblad som fått stå i kallt vatten några minuter. Rör ner ca 3dl naturellyoghurt (kan ersättas med färskost eller turkisk yoghurt), smaka av och tillsätt ev. socker/vaniljsocker. Häll i formen försiktigt och ställ i kylen några timmar. Klä formen med plast ifall den inte är riktigt tät, annars kan den lösa fyllningen rinna ut.
Topping: Koka en burk kondenserad mjölk ca 2,5-3 timmar i en kastrull med vatten (släpp ner hela burken oöppnad). Lyft upp den och låt den stå och svalna en stund, gör försiktigt hål med konservöppnaren (annars riskerar du förlora en del av innehållet...). Öppna den helt och låt den stå. Skiva några persikor (konserverade är mjukare att skära i när de är på kakan).
Ta cheesecaken ur kylen, häll över toffén och plocka ut persikoskivorna i ringar. ställ tillbaka i kylen några timmar så att det sätter sig!


Tyvärr var familjen så snål, att jag öppnade kakformen aningen för tidigt. Min cheesecake hade stått lite snett i kylen, så toffén gled mot sidan när kransen lyftes bort!

Men den var jättegod i alla fall, och smakerna passade väldigt bra tillsammans!

Okey, enough med desserter!
Nu över till nyttigheten!


Detta är så himla gott!
Hallon-Persika Smoothie

Efter att jag hade gjort cheesecaken så lämnade två halvor av persikorna, så dagen efter fick de bli som smaksättning i min smoothie. Väldigt enkelt! Mixade en handfull frysta hallon (som jag hade plockat veckan innan) tillsammans med persikorna, tillsatte lite råsocker, typ 1/2 tsk (kan lämnas bort). Och hällde i ca 4-5dl naturellyoghurt.
Räcker till två glas.

Ska snart springa upp i våran skog och plocka en liten kopp blåbär, så får jag testa en ny sorts smoothie... undrar vad som blir den andra smak komonenten...?


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen