torsdag 31 maj 2012

8-års kalas...

Igår 30.5, var sonens födelsedag. Idag har vi haft barnkalas med 10 sockerhöga yrbollar :)

Vill ni se tårtan?

Nej? okej. Kankse vi inte sätter upp någon bild på den...

eller??

Okej då! Men vi tar det från början ;)
Började med att plocka fram lite olika ingredienser som inspiration.. visste nämligen inte vad jag skulle laga när jag började...


Fyllningen består av grädde, jordgubbar (mixade med florsocker och en skvätt citron), tjock vaniljsås och mandarinklyftor.



Här är den slutliga tårtan, en upp-och-ner skateboard!
Killarna gilla den!  :)


Recept:
Enkelt och luftigt tårtbotten i långpanna
 6 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2 msk bakpulver

200 grader, ca 20-25 min.

***   ***   ***
Sugrören som jag hade köpt var en skojig succé!
På bordet fanns mycket annat gott också...


Dumlemuffins, fani pala, ballerinakex med blåbär, en rulltårta med limefyllning och en med choklad, popcorn, chips och tårtan...



Men får konstatera att det som gick åt bäst var nog kexen, muffins och hotrod chipsen!

Efter att alla 10 hade fikat klart så fick de instruktioner och skickades ut på skattjakt uppdelade i tre lag! Hade på dagen förberett karta över gårdsplanen och märkt i var de nio stationerna fanns med frågor. Varje svar gav en bokstav och det slutliga ordet blev "godiskorg", och jo.. visst kom jag med en korg som innehöll ta-hem-påsar till dom alla :)


Tack alla fina för ert besök!


Kitty

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vilken härlig tårta. Min grabb önskar sig en skateboard tårta, hur gjorde du själva hjulen och fästena (de beige)som hjulen sitter på? Har du bara rullat ihop marsipanen?

Tack för svar

Drömgården sa...

Tack! Axeln mellan hjulen är en bit av tårtbottnet som blev över när jag skar formen till tårtan. Sedan lindade det in med marsipan. Hjulen är kex med marsipan på och med hjälp av en tandpetare säkrade jag så att de säkert skulle hållas fast.
Lycka till!
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen